Hyvinvointi­mittaukset

Tältä sivulta löydät erilaiset hyvinvointimittaukset, jotka auttavat sinua pääsemään kohti tavoitettasi.

Hyvinvointimittaukset

Mistä on kunnon naiset, miehet ja henkilöt tehty?

Vedestä, proteiineista, mineraaleista, rasvasta ja nesteistä. Niistä on kunnon naiset, miehet ja henkilöt tehty. Tarkastellaanpa asiaa yhdessä vähän lisää.

Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja terveeseen elämään kuuluu, että fyysinen toimintakyky ja henkinen hyvinvointi ovat sopusoinnussa. Tämä tarkoittaa sitä, että ropassa on toimintakykyä niin, että pystyy suoriutumaan erilaisista elämään kuuluvista askareista vaivatta. Tämän lisäksi mieli on balanssissa koko ropan kanssa, ja elämä kaikkinensa tuntuu mielekkäältä.

Vilkaisu peiliin ja oma fiilis tekemisessä antavat osviittaa siitä, missä kohtaa oman hyvinvoinnin polulla ollaan menossa, eikö niin? Tämä ei kuitenkaan kerro vielä ihan koko totuutta. Oman fiiliksen tueksi ja vallitsevan tilanteen todentamiseksi teemme erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön suoritus- ja toimintakykyä sekä kehonkoostumusta mittaavia testejä testiasemallamme (os. Ketunpolku 1, rakennus Tieto 2, Kajaani)

InBody –kehonkoostumusanalyysi

InBody –kehonkoostumusanalyysi on nopea, helppo ja tarkka menetelmä, jolla saadaan selville kehonkoostumus. Käytössämme on InBody 770 -mittauslaite. Mittaus perustuu bioimpedanssiin eli kehon sähkönjohtavuuteen. Menetelmä on luotettava, koska se perustuu ainoastaan mittaukseen eikä sukupuoleen, ikään tai muuhun muuttujaan perustuvaan oletukseen.

Mitä mittaus kertoo? InBody-kehonkoostumusmittauksessa saat nopeasti ja turvallisesti selville muun muassa:
– Kehon rasvamassan
– Lihasten ja nesteiden osuuden kokonaispainostasi
– Lihasmassan määrän
– Rasvaprosentin
– Painokontrolli-tavoitteen
– Raajojen puolierot
– Kehon painoindeksin (BMI)
– Sisäelimien ympärillä olevan rasvan pinta-alan eli VisceralFat-arvon

Milloin ei mittaukseen?

– Jos Sinulla on sydämentahdistin
– Jos Sinulla on raajaproteesi tai et pysty seisomaan mittauksen aikana
– Jos olet raskaana
– Jos olet sairaana

Huomioi seuraavat asiat ennen mittausta:

– Tule mittaukseen ainoastaan terveenä
– Tule mittaukseen kevyellä vaatetuksella. Varaudu riisumaan sukat.
– Vältä aterioita 2 h ennen mittausta
– Vältä alkoholia 12 h ennen mittausta
– Vältä voimakasta fyysistä rasitusta ennen mittausta
– Vältä oleilua kuumassa tai kylmässä juuri ennen mittausta
– Vältä rasvaisten ihovoiteiden käyttöä kämmenissä ja jalkapohjissa ennen mittausta
– Mitattavan on suositeltavaa asioida WC:ssä ennen mittausta
– Naisten on hyvä huomioida kuukautisten aiheuttama nestekertymä. Jos huomaat painosi nousevan kuukautisten aikana, pyri ajoittamaan mittaus muuhun ajankohtaan.

Polkupyöräergometritesti

Mikä juttu?
Polkupyöräergometritestillä mitataan hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa eli kestävyyskuntoa ja maksimaalista hapenottokykyä. Testin avulla voidaan määrittää myös testattavan henkilön sykerajat harjoittelua varten.

Kuinka homma etenee?
Testin aikana testattava polkee pyörällä vastuksen kasvaessa kahden minuutin välein. Testiä jatketaan, kunnes testattava saavuttaa noin 85 % rasituksen maksimista. Tavoiterasitustason saavuttamisen jälkeen pystytään arvioimaan henkilön maksimaalinen rasitustaso. Testi voidaan suorittaa myös maksimi rasitukseen saakka.

Testi kestää noin 20 minuuttia. Varaathan aikaa myös testiin liittyville alku- ja lopputoiminnoille.

Mitä mukaan testiin?
Sinä itse, urheiluhenkeä ja sisäliikuntavarusteet (sis. jalkineet)

Firstbeat -hyvinvointianalyysi

Hyvinvointianalyysi on ainutlaatuinen, sykevälivaihteluun perustuva työkalu, jonka avulla opit hallitsemaan stressiä, palautumaan paremmin sekä liikkumaan omalle kuntotasollesi sopivalla tavalla ja tasolla. Tieteellisesti kehitetty Hyvinvointianalyysi kertoo kehon voimavaroista ja nostaa pöydälle asiat, jotka parantavat jaksamista, kuntoa ja terveyttä. Hyvinvointianalyysi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi ja olemaan paras versio omasta itsestäsi!

Mittaus kestää 3 vrk ja on helppo toteuttaa arjen keskellä. Tuloksista näet hyvinvointiisi vaikuttavat tekijät henkilökohtaiselta raportilta. Mittauksen avulla opit tunnistamaan kehoasi kuormittavat ja palauttavat tekijät työssä sekä vapaa-ajalla. Selvitä kuntotasosi ja löydä itsellesi sopiva treenimuoto- ja taso. Näe pienten muutosten vaikutus kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin rakentamisessa.

Tarjoamme Hyvinvointianalyysia niin yksilöille kuin eri kokoisille ryhmille tai koko henkilöstölle yrityksesi tarpeitten mukaan.

Lihaskestävyys ja voimatesti

Lihaskestävyys ja voimatestit voidaan räätälöidä toiveidenne mukaisesti. Yleisimmin käytetyt testit voiman mittaamiseen työikäisillä on neljän liikkeen testipatteristo. Tässä patteristossa tehdään vartalonkoukistajien testinä 30 sekunnin toistotestinä istumaannousu. Vartalonojentajien testaamiseen käytetään 30 sekunnin toistotestinä selän ojennusta vatsallaan. Ylävartalon lihasvoiman mittaamiseen käytetään yläraajojen dynaamista nostotestiä, jossa naiset käyttävät 5 kg ja miehet 10 kg käsipainoja. Jalkojen lihasvoiman mittaamiseen käytetään kyykistystestiä 30 sekunnin toistotestinä. Näistä testeistä testattava saa raportin, josta selviää hänen kuntoluokkansa oman ikäisiin verrattuna.

Lisätietoja