Liikuntasuositukset

Lasten vanhemmat ja kaikki perheenjäsenet sekä kokemukset ja ympäristö ovat tärkeässä roolissa siinä, että lapselle syntyy liikunnallinen elämäntapa, joka kantaa läpi koko elämän. Lapsi kahtoo monissa asioissa esimerkkiä vanhemmiltaan. Jos autoa pitemmät matkat ajetaan jo lapsuudessa aina autolla, lapsi todennäköisesti toimii näin opitun mallin mukkaan aikuisenakin.

Liikkuminen ja ulkoilu ovat koko perheen yhteisiä asioita. Liikkumisen ei tarvihe olla elämässä erillinen palikka, vaan arjen voi rakentaa niin, että se tukkee liikkumista. Kaupparalli ostoskärryn kanssa, ja tango imurinvartta heilutellen ovat hauskaa hyötyliikuntaa. Musiikin soijessa olohuoneeseen voi viritellä koti-discon, ja kuralätäköissä on mukava mitelöijä, kuinka monen lätäkön yli jaksaa hypätä letkauttaa. Ei se leikki tee pahhaa aikuisellekaan. Vain mielikuvitus on rajana, sillä mikkään liikkumisen muoto ei ole väärä.

Liikunta vahvistaa lapsen luustoa ja lihaksistoa. Liikkuminen tuo koko perheelle hyvvää mieltä, vahvistaa itsetuntoa, omaa kehotuntemusta sekä lisää liikuntaelinterveyttä. Onpa liikunnan todettu edesauttavan uuden oppimistakin. Ilon ja onnistumisen kokemukset mieleisen liikunnan parissa auttavat siinä, että liikunnasta tulee tapa.

Kaikenlainen liike ja liikunta ovat lapselle tärkeää, sillä liikkeen tarve, liikkuminen ja liikkeessä pysyminen on lapselle luontaista. Suositusten mukkaan lapset saa kahtoa telekkarin, tabletin tai kännykän ruutua enintään kaksi tuntia päivässä. Myös istumisen tauottamiseen olisi syytä kiinnittää huomioita ja istumista pitäsi tauottaa vähintään kerran tunnissa, mieluummin jopa useammin. Näillä keinoilla voitasiin ehkästä jo koululaisilla esiintyviä alaselkä- ja niskakipuja.

Alle kouluikäisen lapsen liikuntasuositus

– Kolomisen tuntia päivässä
– Leikin varjolla, uteliaasti kokeillen, liikunnan iloa tuntien
– Lapsi käyttää koko kehoa ja harjoittaa perustaitoja
– Liikutaan kaikkina vuodenaikoina monipuolisesti
– Lapsen saatavilla innostavia ja monipuolisia liikuntavälineitä

Kouluikäisen lapsen liikuntasuositus

– 1,5-2 tuntia päivässä, puolet liikunnasta hengästyttävää, sykettä nostattavaa
– Koulumatkat, vauhdikkaat välitunnit, innostavat liikuntatunnit
– Illalla kavereiden ja perheen kanssa
– Voi olla osin ohjattuakin liikuntaa
– Ruutuaika tulee huomioida
– Lapsen saatavilla innostavia ja monipuolisia liikuntavälineitä

13-18 -vuotiaan nuoren liikuntasuositus

– Vähintään 1,5 tuntia päivässä, puolet ajasta reipasta liikuntaa
– Mieluisa liikuntaharrastus
– Yli kahden tunnin kestäviä istumisjaksoja pitäsi välttää

Aikuisen (18–64-vuotiaan) liikuntasuositus

– Viikkoon pitäsi kuulua vähintään 2,5 tuntia liikuntaa reippaasti tai kestävyysliikuntaa 1,25 tuntia rasittavasti
– Työmatkat liikkuen
– Lasten kanssa peuhaaminen
– Hyötyliikunta
– Harrastukset

Lepo

Aktiivisuus on hyvästä, van välillä on hyvä levähellä. Aina ei tarvihe säntäillä ympäriinsä. Joskus on hyvä lueskella kirjoja, leppuuttaa roppaa ja ottaa iisie. Liikkuminen ja lepo on parhaat kaverukset, molemmat tukevat toisiansa ja balanssi näijen kahen välillä on hyvä olla.

Päivittäisen liikuntasuositusten lisäksi on tiedostettava myös riittävän levon ja unen sekä terveellisen ruokavalion merkitys. Nämä kaikki osa-alueet, kun on kunnossa, niin jo maistuu elämä mansikalle ja hyvinvointi on mallillaan!

Lue lissää Neuvokas perhe -sivulta.